Inhibitory effect of Persea americana Mill leaf aqueous extract and its fractions on PTP1B as therapeutic target for type 2 diabetes.

Resumen / abstract:

Persea Americana Mill (Lauraceae), is a popular plant in Cuba due to its nutritional and medicinal properties. The fruit of the plant is commonly known as avocado. The leaves of Persea americana Mill have been popularly used in the treatment of diabetes in countries in Latin America and Africa. The present study is aimed to explore one of the underlying mechanisms that mediate the antidiabetic efficacy of Persea americana Mill. The aqueous extract from the leaves of the plant and its fractions were evaluated on the inhibitory activity of the protein tyrosine phosphatase 1B (PTP1B) as target of type 2 diabetes. The results revealed that aqueous extract from P americana inhibited the enzymatic activity of PTP1B in an extract concentration dependent manner, resulting mainly active the most polar fraction. The present research demonstrated that aqueous extract from P americana and polar fraction (PaF10) have promissory antidiabetic properties mediated by PTP1B, which is a relevant mechanism involved on insulin resistance in type 2 diabetes.

Keywords: Persea americana Mill, antidiabetic activity, PTP1B inhibitory activity.

Efecto inhibidor del extracto acuoso de hojas de Persea americana Mill y sus fracciones sobre PTP1B como diana terapéutica para la diabetes tipo 2.

Persea americana Mill. (Lauraceae), es una planta popular en Cuba, debido a sus propiedades nutricionales y medicinales. El fruto de la planta se conoce comúnmente como aguacate. En la etnomedicina las hojas de Persea americana Mill. se han utilizado popularmente en el tratamiento de la diabetes en varios países en Latinoamérica y África. El presente estudio tuvo el objetivo de explorar la eficacia antidiabética y el mecanismo subyacente, de las hojas de Persea americana. El extracto acuoso de las hojas de la planta y sus fracciones, se evaluaron en un blanco terapéutico de interés en la de diabetes tipo 2: actividad enzimática de la proteína tirosina fosfatasa 1B (PTP1B). Los resultados revelaron que el extracto acuoso de P americana inhibe la actividad enzimática de la enzima PTP1B en una manera dependiente de la concentración, resultando más activa la fracción de mayor polaridad. La presente investigación demostró que el extracto acuoso de P americana y su fracción polar (PaF10), poseen efecto antidiabético promisorio, debido al efecto inhibitorio de PTP1B, mecanismo relevante en la insulino resistencia en la diabetes tipo2.