Enterolobium cyclocarpum (Jacq.) Griseb.: El perfil biotecnológico de un árbol tropical.

Resumen / abstract:

Enterolobium cyclocarpum es un árbol tropical que ha sido fundamental en el desarrollo del hombre rural que habita desde el sur de México hasta la parte media de subcontinente Sudamericano. El propósito de esta revisión es describir los aspectos biotecnológicos relevantes de este árbol benefactor y generoso compañero de vida, la clasificación taxonómica y distribución geográfica e introducción a otros continentes, los aspectos básicos de su biología y ecología, la importancia en el sistema agroforestal. También, su rol como material de construcción y de utensilios, en la biotecnología de alimentos y farmacéutica, en la medicina tradicional, el folklore culinario regional y su importancia emblemática.

Enterolobium cyclocarpum (Jacq.) Griseb.: The biotechnological profile of a tropical tree.

Enterolobium cyclocarpum is a tropical tree that has played a fundamental part in the development of rural man living from southern Mexico to the middle part of the South American subcontinent. The purpose of this review is to describe the relevant biotechnological aspects of this benefactor and generous comrade in life, the taxonomic classification and geographical distribution and introduction to other continents, the basic aspects of their biology and ecology, the importance in the traditional agroforestry systems. Also, its role as material in the construction and manufacture of wooden utensils, in food and pharmaceutical biotechnology, in traditional medicine, in culinary regional folklore and its symbolic social importance.

Keywords: Enterolobium cyclocarpum, phytochemistry, biotechnology.